Blog

Of een ketogeen dieet de huid goed doet, daar twijfelen wij over

Share Post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Of een ketogeen dieet de huid goed doet, daar twijfelen wij over

Je hoort er steeds meer over, het ketogeen dieet. Je kan er gezondheidswinst mee behalen, maar of wij er fan van zijn voor de huid… Het is een dieet waarbij jij geen koolhydraten eet, weinig eiwitten en voornamelijk veel vetten. Laten wij voor de huid nou net graag die goede balans zien tussen eiwitten, koolhydraten en vetten.

Wanneer het lichaam tekorten ervaart, kun je dit vaak terug zien aan de huid. Dat is waarom wij het lichaam het liefst zoveel mogelijk in balans willen zien. Het ketogeen dieet biedt daarin voor ons geen uitkomst.

Hoe zit dat dan met een ketogeen dieet?

Onze hersenen ‘functioneren’ op glucose. Dit is de brandstof voor jouw hersenen. Deze brandstof halen wij uit koolhydraten. Wanneer wij te weinig van deze goede koolhydraten binnenkrijgen en dus te weinig glucose ‘produceren’, gaan onze hersenen overschakelen naar een andere brandstof (god zij dank kan ons lichaam dit, omdat we dit vanuit de oertijd hebben ontwikkeld bij gebrek aan voedsel). Het lichaam schakelt vanuit koolhydraatverbranding naar vetverbranding.

Een ketogeen dieet houdt dus in dat het lichaam energie haalt uit de vetten en eiwitten die jij binnenkrijgt en dit betekent automatisch dat je zo goed als geen koolhydraten binnen mag krijgen, omdat jij anders de ketose niet bereikt.

Gevolg ketogeen dieet: Minder belangrijke voedingsstoffen voor de huid

Zo goed als geen koolhydraten betekent ook weinig goede koolhydraten vanuit groentes of fruit. Je kan zo goed als geen fruit eten of zoete groentes, zoals wortelen. In een appel zit nml. al 25 – 35 gram koolhydraten. Deze zijn nou net belangrijk voor een mooie huid, want deze bevatten belangrijke vitamines en mineralen om in jouw huid een proces tot stand te brengen.

Zo bouw jij bijvoorbeeld zonder voldoende vitamine C niet sterk aan collageen in jouw huid. Collageen is oa verantwoordelijk voor stevigheid/volume en heeft vitamine C nodig.


Dus: Waarom zou je deze essentiële voedingsstoffen weg willen houden van je huid?

Er is een duidelijk risico bij het ketogeen dieet dat je te weinig essentiële vitaminen en mineralen binnenkrijgt, nog niet te spreken over vezels. Vezels zorgen voor een goede reiniging van het lichaam en voor een goede ontlasting (bron: Orangefit).

De beste oplossing om jouw lichaam in balans te krijgen voor ook een mooie huid?

Met oervoeding en dmv Intermittent Fasting kun jij op een andere, makkelijkere manier veel resultaat behalen. Lees hier meer over intermittent fasting.

Intermittent fasting biedt een ruime variatie aan vitamines en mineralen, wat wij graag willen zien.

Toch echt een liefhebber van het ketogeen dieet? Doe het dan met gezond verstand en maximaal 1 maand, niet voor de langere termijn.

Voor de nieuwsgierigen onder ons… Wat eet je dan zoal met een ketogeen dieet?

  • Veel dierlijke vetten zoals bacon, ei, biefstuk, worstjes, salami, karbonade…
  • Volle kwark of yoghurt (vaak weer verrijkt met extra vet in de vorm van mascarpone)
  • Voeding op basis van mayonaise zoals eiersalade
  • Olijfolie en roomboter
  • Recepten met veel slagroom of creme fraise
  • Recepten met veel kaas, brie en spekblokjes

Wist jij trouwens dat wij voor een gezonde huid ook dierlijk zuivel en rood vlees zoveel mogelijk proberen te vermijden? Ook daarom zijn wij geen fan van het ketogeen dieet.

Stay Connected

More Updates