onverzadigde en verzadigde vetten vetzuren omega 3, 6 en 9

Deel dit bericht

Geplaatst door: Skin Health Company B.V.

We nuttigen veel te veel van de verkeerde vetten in onze voeding en de goede vetten komen we tekort

Wees niet bang voor vetten, je hebt ze hard nodig! Het gaat er alleen om dat je de juiste vetten binnenkrijgt.

Ons lichaam kan niet zonder vetten!
Je staat er misschien niet bij stil, maar een goede balans in vetzuren is enorm belangrijk⁠ om de ontstekingen in ons lichaam uit te kunnen zetten. Waardoor de kans op acne, rosacea of bijvoorbeeld eczeem afneemt.⁠ Ook zijn vetten en cholesterol onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Kortom: Ons lichaam kan niet zonder vetten, maar het ene vet is het andere niet…

Verzadigde vetzuren
Hier wil je het liefst zo min mogelijk van. Deze vetten laten de hoeveelheid slecht cholesterol in het bloed stijgen, met kans op hart- en vaatziekten.

Deze verzadigde vetzuren zitten verborgen in dierlijke producten, zoals volle zuivelproducten en vette vleessoorten.

Ook zit er veel verzadigd vet in koek, gebak en snacks. Maar het verzadigde vet in koek, gebak en chips noemen we ook wel transvet. En hoe lekker het ook is, transvet is nog slechter voor de gezondheid dan verzadigd vet.

Transvet
Transvetzuur is inflexibeler, waardoor het lichaam dit type vet moeilijker kan verwerken. Je ziet dit al snel terug in de vorm van een buikje en het verhoogt ook weer de kans op hart- en vaatziekten.

Welke vetten moeten we dan wel eten!?
Onverzadigde vetzuren zijn de vetten die je wilt eten en weet je wat nou het jammere is? Je lichaam kan dit niet zelf aanmaken. Onverzadigde vetzuren zijn afkomstig van planten. Je hebt ze nodig voor de opbouw van je cellen en je weerstand. En bovendien breekt deze goede cholesterol uit onverzadigde vetzuren de slechte cholesterol uit verzadigde vetzuren af.

Belangrijk voor ons lichaam zijn de omega vetzuren EPA en DHA, deze beïnvloeden onze gezondheid positief en bepaalde lichamelijk functies kunnen aanzienlijk verbeteren blijkt uit onderzoek (bron: mens- en gezondheid).

Je vindt deze onverzadigde vetzuren in olijfolie en arachideolie, vis zoals haring, makreel, sardientjes en zalm, noten, zaden, pitten en groenten als avocado. Let op, de plantaardige oliën moeten nog worden omgezet in het lichaam in EPA en DHA.

Omdat je onverzadigde vetzuren niet zelf aanmaakt, is het best een kunst om hiervan voldoende binnen te krijgen. Zelfs als je veel en vaak of iedere dag vette vis eet (100 – 200 gram vis per persoon per dag) blijkt het moeilijk om de gewenste en nodige hoeveelheid EPA en DHA op te nemen. De door de Nederlandse Gezondheidsraad aanbevolen hoeveelheid EPA/DHA is 200 mg per dag. Daarom worden vaak aanvullende voedingssupplementen geadviseerd, maar er is helaas veel rommel op de markt…

De balans tussen onverzadigde vetzuren Omega 3, 6 en 9 is volledig kwijt, daarom nemen we je erin mee. 

Omega 3-vetzuren

Omega 3-vetzuren zijn meervoudig (sterk) onverzadigde vetzuren. Tot deze groep behoren:

– Plantaardige oliën (moet in het lichaam nog omgezet worden in EPA en DHA)

– Visoliën (bestaat uit EPA en DHA)

Omega 6-vetzuren

Omega 6-vetzuren zijn ook meervoudig onverzadigde vetzuren, alleen zijn ze minder sterk onverzadigd dan de omega 3-vetzuren. De bekendste omega 6-vetzuren zijn:

– Linolzuur

In plantaardige olie, margarine, zaden en noten.

– GLA (Gamma linoleenzuur)

Komt van nature voor in teunisbloemolie, borage- of zwartebessenzaadolie

– Archidonzuur

Zit voornamelijk in vlees en is een minder gunstig vetzuur, omdat het ontstekingsbevorderend kan werken.

Linoleenzuur kan in het menselijke lichaam in principe omgezet worden tot respectievelijk EPA en DHA vetzuren. Deze reacties verlopen echter zeer langzaam en kunnen onder bepaalde omstandigheden (verkeerde voedingsgewoonten, ouderdomsverschijnselen etc.) onvoldoende zijn.

Daarnaast is de laatste jaren omega-6 de aan heel veel producten toegevoegd en krijgen mensen al snel een overload binnen. Het resultaat? Allerlei rare klachten.

Omega 9-vetzuren

Last but not least de Omega 9- enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Dit niet essentiële vetzuur kan je lichaam zelf kan aanmaken uit oliezuur.

Het meest bekend is het oliezuur in olijfolie. Het heeft een cholesterolverlagend effect en stimuleert een elastische celwand.

Bron: mens- en gezondheid.

Dus…
Omega 9 is niet essentieel en je zou zeggen dat Omega 3 het dus eigenlijk wint van Omega 6.

Er is alleen nog iets bijzonders met Omega 6 en Omega 3…
Het Omega 6 in ons lichaam (waarvan je nu weet dat we dit sowieso binnen krijgen door de bewerking van het voedsel anno nu) kan nml. ontstekingsbevorderend werken wanneer deze niet in de juiste verhouding is met Omega 3 (deze remt ontstekingen).

En ook daarom adviseren wij iedereen extra Omega 3! Want zoals eerder benoemd, hebben we moeite deze goede vetzuren voldoende binnen te krijgen.

De werking van omega-3 vetzuren is allom geprezen, maar wat doet de EPA en DHA uit Omega 3 dan precies? 
De Omega vetzuren EPA en DHA beïnvloeden onze gezondheid positief en kunnen bepaalde lichamelijk functies aanzienlijk verbeteren blijkt uit onderzoek (bron: mens- en gezondheid). Zo hebben de vetzuren een positieve stimulans op hart en bloedvaten (cardiovasculair stelsel), ondersteunen deze het immuunsysteem en hebben deze een positieve werking op de hersenen (zie research).

Met de werking van de vetzuren op oa het cardiovasculair stelsel draagt Cell Omega bij aan het behoud van een soepele en elastische huid die mooi glanst.

De visolie vervult ook een ontstekingsremmende functie, als bewezen hulp bij acne, psoriasis en eczeem. Ondersteunende wetenschappelijke onderbouwingen en studies hiervoor? Klik hier.

Onze Cell Omega bevat Omega 3-visolie vetzuren met een hoge concentratie EPA en DHA. En nog een beetje vitamine E. Vitamine E is een vetoplosbare vitamine die een bijdrage levert aan de bescherming van de cellen.

Let wel, ook van Omega 3 is er veel rommel op de markt. Kies voor een zuivere vorm van Omega 3 om van al de mooie effecten te profiteren. Om te weten of het een zuivere vorm is, zoek/vraag je naar de totoxwaarde. Met een lage totoxwaarde (vervuilingswaarde) zit je goed. Onze Cell Omega heeft een totoxwaarde van 5, waarmee het een zuivere vorm is. Een totoxwaarde tussen de 4 en de 6 is laag/goed.

X