Mijn ervaring met intermittent living

Deel dit bericht


Mijn ervaring met intermittent living

Intermittent fasting (een bepaalde periode vasten) is iets waar we ondertussen steeds bekender mee raken, goed voor je lijf en daarmee ook je huid. Maar nu ging founder van Cellics: Suzan, op een intermittent living week! Waardoor ze voortaan in een ijsbad gaat zitten, brr… Dit is een van haar manieren om haar overlevingsinstinct te prikkelen. Om op deze manier onze regelsystemen in het lichaam weer uit te dagen, waardoor we de weg terug kunnen vinden naar vitaliteit. Klinkt misschien gek, maar dit is ook goed voor jou…

Intermittent living, waarom zou je zoiets als een ijsbad in godsnaam doen?

Intermittent living is een methode die zorgt voor de nodige afwisseling en prikkels, zoals we die vroeger ook hadden. Op die manier worden de regelsystemen in het lichaam weer uitgedaagd, waardoor we de weg terug kunnen vinden naar vitaliteit.⁠ Zelden wordt ons overlevingsinstinct namelijk nog écht geprikkeld. Water is altijd voor handen, voeding is overal verkrijgbaar, verandering in temperatuur lossen we op met airconditioning of centrale verwarming en de laatste biologische vijanden die we nog hebben bestrijden we nog vaak met antibiotica.⁠.. Dat is waarom een intermittent living week mijn (Suzan) aandacht trok.

Ik verdiepte me al lange tijd in vasten, om je lijf mee te resetten, eigenlijk verdiep ik me hier al ongeveer 20 jaar in. Vasten/resetten kun je doen door een sapjeskuur, detox, niet eten, klysma’s en nog meer. Ik heb het allemaal gedaan en ik ga er goed op. Ik kwam in een lekkere flow en werd helder in mijn hoofd, de kilo’s waren mooi meegenomen. Ik merkte gewoon de gezondheidsvoordelen en als suikerverslaafde (ssst) was ik blij dat het na een ‘reset’ weer over was. Het was voor mij altijd weer wonderbaarlijk om te merken, dat als je stop met het consumeren van suikers dat deze cravings ook verdwijnen. Dit vond ik altijd een plezierig gegeven.

Maar helaas ben ik ook een type wat snel kan vervallen in Westerse eet en leefpatronen. En zodra dit aan de orde is verdwenen ook weer de effecten… Herkenbaar? Geloof mij, dan wil je doorlezen.  

Want na mijn intermittent living week heb ik totaal geen moeite meer om mezelf in balans te houden! Hoe bijzonder?

Mijn kennismaking hiermee

Mathilde Kuijpers is een jaar geleden op mijn pad gekomen. Zij is orthomoleculair leefstijl-arts en ze heeft haar eigen praktijk. Ze wilde dolgraag een intermittent living week organiseren en daar deed ik afgelopen september aan mee. Voorheen wist ik niet wat dit betekende en stond ik er blanco in. Ik begreep dat de volgende dingen aan het bod kwamen: intensieve duurtraining, intensieve krachttraining, ijsbaden, sauna’s en meer extreme prikkels. 

Op 30 augustus kwamen we als groep bij elkaar en hebben we een week lang ons lichaam aan allerlei oer prikkels blootgesteld. Dit hebben we gedaan omdat ons DNA zich op geen enkele manier heeft aangepast op het DNA van ons als organisme. We bestaan al zo’n 3 miljoen jaar en in de laatste 150 jaar hebben we veel leefstijlveranderingen gemaakt, maar hier heeft ons DNA zich niet op aangepast. Sterker nog: ons DNA past zich maar 2 procent aan in 150 jaar (!), dus dat is zo goed als niks. 

Veranderingen zijn onder andere: zittend werken en meer vlees consumeren. In de oertijd had men geluk als jagers en verzamelaars een konijntje of fazantje konden bemachtigen. De industrie van nu, dus waarbij vele boeren rund houden, past eigenlijk helemaal niet bij ons DNA. Maar denk ook eens aan zaken als het hebben van een koelkast en een verwarming. Deze luxe heeft ervoor gezorgd dat bepaalde processen in ons lichaam niet meer aan de orde zijn. Terwijl sommige hiervan juist zo belangrijk zijn om: energie in onze cellen te krijgen, het immuunsysteem te boosten, groepsgevoel te hebben, een beter uithoudingsvermogen te hebben en flexibeler in zowel ons hoofd als in beweging te zijn. Door de komst van elektra hoeven we ook veel minder na te denken, onze apparatuur doet het voor ons. En hier gaan onze hersenen daadwerkelijk van krimpen. 

Als je lichaam zich aan prikkels ondervindt (net zoals in de oertijd), resulteert dit in het resetten van processen in je lichaam. Leo Pruimboom heeft daar veel onderzoek naar gedaan en leidt inmiddels therapeuten op om intermittent living coach te worden. En dit is Mathilde dus ook. Iedereen van het clubje heeft de week als enorm inspirerend ervaren. We kregen les om te begrijpen wat er in ons lichaam gebeurde, want dit is juist zo van belang om het na afloop vast te houden. Er werd heerlijk voor ons gekookt. Maar dit was niet altijd 3 keer per dag zo. Het was iedere keer een verrassing om ons lichaam flexibel te houden door niet altijd te kunnen eten of drinken. 

We hebben 24 uur niet gegeten, 36 uur niet gedronken, we deden aan dorst vasten, bulk drinken, we hadden hitte en koude dagen en we deden ademhalingsoefeningen om bepaalde hormetische prikkels aan ons lichaam te geven. Met al dit soort toepassingen veranderde onze vitaliteit in een week enorm! En je weet van ons: ben je vitaal van binnen, dan straal je dit ook van buiten uit.

Het resultaat van binnen werd ook daadwerkelijk bijgehouden met: metingen, bloedwaardes, urineonderzoek, hartslagcontrole, bloeddruk, glucosewaardes en etc. om inzichtelijk en wetenschappelijk aan te tonen welke veranderingen er in ons lichaam plaats vonden. 

Ik vond dit zo’n fantastische ervaring en mega interessante week dat ik heb besloten om in het voorjaar van 2021 samen met Mathilde zo’n week te houden! We organiseren dit voor relaties van Cellics en voor schoonheidsspecialistes. 

Wil je meer informatie deze intermittent living week ontvangen? Email dan naar: suzan.oerlemans@icloud.com


Kende je intermittent fasting trouwens nog niet eens? Hier lees je er wat meer over. Fijn om al mee te beginnen, de positieve effecten alleen al hiervan zijn biiiiii-zar.


X