Blog

16 natuurlijke manieren om huidelasticiteit te ondersteunen

Share Post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
16 natuurlijke manieren om je huidelasticiteit te ondersteunen.

Het verbeteren van de huidelasticiteit (wat mede verantwoordelijk is voor stevigheid), is een van de effectieve methoden om het uiterlijk van je huid te verbeteren. Hoe ondersteun je dit? Wij delen 16 natuurlijke manieren.

Na je 25ste levensjaar neemt de elasticiteit van de huid af. Dit ontstaat naarmate de niveaus van de structurele eiwitten: collageen, elastine en glycosaminoglycanen dalen. Deze hoeveelheden die de huid produceert nemen af, terwijl de snelheid van de vernietiging ervan toeneemt. Na de menopauze kan de achteruitgang nog vlotter gaan.

Gelukkig is er goed nieuws! Er zijn namelijk veel natuurlijke en holistische manieren om jouw huidelasticiteit te ondersteunen:

1. Retinol

Er zijn verschillende actuele ingrediënten in huidverzorging die de huidelasticiteit in de loop van de tijd zullen ondersteunen. Retinol, een vorm van vitamine A, is hierbij een uitstekende keuze! Net als:

2. Vitamine B3

3. Vitamine C en vitamine D

Vitamine C is nodig om collageen te maken en vitamine D is enorm belangrijk voor het bindweefsel.

4. Plantaardige stamcellen

Plantaardige stamcellen zoals frambozen bladextract, smeerwortel stamcellen of extract van witte theeblaadjes kunnen ook allemaal helpen. En weet je wat nog meer?

5. Regelmatig een peeling doen

Naarmate we ouder worden, neemt het natuurlijke vernieuwingsmechanisme van onze huid (cel omzet) af. Wanneer jij regelmatig een peeling doet, doet dit meer dan alleen maar de dode huidcellen oppervlakkig verwijderen.

6. Collageen supplementen

De gedachte hiervan is dat ze de natuurlijke productie van collageen en andere moleculen in de huid ondersteunen, waaronder dus elastine.

7. Stressreductie

Het is enorm belangrijk om stress te minimaliseren, er is namelijk aangetoond dat cortisol (het stresshormoon) collageen in de huid afbreekt. Hoe hoger het stressniveau, hoe meer cortisol er wordt geproduceerd en na verloop van tijd zal het vermogen van de huid om het collageen en elastine weer op te bouwen afnemen.

8. Lichaamsbeweging

Het effect van lichaamsbeweging wordt zwaar onderschat ;). Net als de kracht van:

9. Slapen

Streef naar zeven tot negen uur slaap per nacht. De uurtjes die je voor middernacht pakt zijn met name bijzonder herstellend voor de huid. Hoe later je op blijft, hoe meer je het risico loopt de circadiane ritmes te verstoren. Dit onderbreekt de afgifte van melatonine en produceert op zijn beurt het stresshormoon cortisol.

10. Huid healthy eten

Wat wij eten om goed te zijn voor onze huid lees je in ‘Wat is goede voeding voor de huid‘. Belangrijk is het volgende:

11. Vermijd ontstekingsbevorderende voedingsmiddelen

Probeer zo min mogelijk gebruik te maken van geraffineerde suikers, alcohol, dierlijk zuivel, rood vlees en eet zoveel mogelijk zoals de natuur het bedoeld heeft. Natuurlijk niet volledig, hanteer de 80/20 regel. Zorg voor balans!

12. Behandelingen van rode en infrarode lichtbronnen

Rode en infrarode lichtbronnen zijn een niet-invasieve techniek voor het verminderen van ontstekingen en het bevorderen van collageenproductie, doordringend tot de fibroblasten in de huidcellen. Rood licht stimuleert de mitochondriën, de energizers van onze cellen. Dit stimuleert de productie van collageen en elastine en voorkomt de afbraak ervan.

Vraag ernaar bij onze skinexperts bij jou in de buurt. Of kies er voor:

13. Microneedling

Een van de meest indrukwekkende manieren om de elasticiteit van de huid te verbeteren is een micronaald behandeling. De behandeling veroorzaakt kleine micro-verwondingen aan de huid om het herstellende proces van de huid op gang te brengen. Na verloop van tijd zal dit de huid strakker maken.

14. Microcurrent en nanocurrent gezichtsbehandelingen

De door beroemdheden geliefde behandeling. Gezichtsbehandelingen met microstroom en nano stroom gebruiken zachte, niet-pijnlijke elektrische stromen om de spieren van je gezicht te stimuleren.

15. Gezichtsmassage

Een minder intensieve oefening die kan worden opgenomen in jouw huidverzorging regime om de elasticiteit van de huid te bevorderen, is gezichtsmassage. Dit kun je bijvoorbeeld doen met de gua sha. Het stimuleert en vormt de spieren van je gezicht en het kan gemakkelijk vanuit huis worden gedaan.

16. Hydratatie

Voeg ook een goede hydratatie toe aan jouw beauty ritueel, voor o.a. een sterke huid barrière. Dit kan door voldoende water te drinken of producten te gebruiken die rijk zijn aan bevochtigingsmiddelen (zoals formules met hyaluronzuur en phytoceramides). Deze bevochtigers werken als sponzen. Vergeet ook de kracht van oliën niet. Je kunt olie smeren, maar wij zijn zelf echt te spreken over inname van Omega 3 visolie.

Geschreven door onze eigen HUIDGOEROE Suzan

Stay Connected

More Updates