Blog

Share Post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Graan eten, is dit nodig voor jouw gezondheid?

Granen zijn een voorbeeld van wat wij al 10.000 jaar eten. Dit lijkt lang, maar als jij je bedenkt dat we al zo’n 2.000.000 jaar op de aarde zijn dan begrijp je dat dit niet zo lang is. Ons lichaam heeft zich simpelweg nog niet aan kunnen passen aan ons huidige eet- en leefpatroon. Daarom is graan eten een van de dingen die eigenlijk niet perse hoeft voor jouw gezondheid. Wij zijn zelfs van mening: Hoe minder, hoe beter. Ook voor jouw huid.

Graan

Doordat graan per definitie eigenlijk niet onze oervoeding is, plaatsen wij het in de categorie onnodig. Sorry voor deze dooddoener, maar we kunnen het niet mooier maken dan dat het is. Grote bedrijven laten jou graag geloven dat het ‘gezond’ is, maar…

Is graan naast onnodig, zelfs ongezond?

Alles in de natuur heeft een eigen overlevingsinstinct. Dit geldt voor dieren, maar dit geldt ook voor planten. Dieren kunnen rennen in geval van nood, en planten kunnen gifstoffen afgeven om zichzelf te beschermen. Dieren kunnen deze anti-nutriënten beter hebben dan mensen. En dit is dan ook de reden waarom wij als mens reageren op gluten, ons lichaam is hier niet persé voor gemaakt.

Fabels ontkracht

  • De schijf van vijf vertelt ons dat wij graan moeten eten, dus het moet. De schijf van vijf is en blijft (vinden wij) helaas redelijk commercieel. Los hiervan heeft men nog altijd moeite met ‘oude standaarden’ loslaten, terwijl we steeds meer leren over wat wel en niet goed is.
  • Je hebt graan nodig in verband met de vezels. Ja er zitten vezels in graan, maar die vind je ook in fruit en groentes. Consumeer daarom meer groentes en fruit (onze oervoeding). Het bevat tevens veel minder calorieën.
  • Wel is graan een relatief goedkope bron van B1 en B3.

Graan en de huid?

Wij zijn er inmiddels achter dat ook de binnenkant echt telt voor een stralende huid. Wij kunnen als huidexpert nog zoveel doen aan de buitenkant, maar is de binnenkant niet op orde dan zal de huid er alleen tijdelijk mooi uitzien. Langdurig resultaat/daadwerkelijke verbetering blijft uit. Het is belangrijk jouw binnenkant zoveel mogelijk in balans te brengen, door deze zo min mogelijk te voeden met wat niet nodig is. Terug naar de essentie. Eet zoveel mogelijk zoals de natuur het bedoeld heeft.

Vezels zijn belangrijk, voor oa je darmen. Het klopt dat graan dit bevat, maar haal ze dus uit groentes en fruit soorten! Kies voor puur en onbewerkt.

Echt een graan liefhebber? Soms is het ook gewoon makkelijk ;). Ga voor whole grains. En probeer het gebruik te beperken.

LEES OOK:

Dit wil jij weten over suiker en jouw huid

Deze 7 stappen van binnenuit ondersteunen de gezondheid van jouw huid

Wat is goede voeding voor de huid

Stay Connected

More Updates