Blog

Share Post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Dit wil jij weten over suiker en jouw huid

Suiker uit o.a. ongezonde snacks laat het glucose gehalte in ons bloed stijgen en dan blokkeert ons lijf

Teveel suiker zorgt voor insuline resistentie2
Teveel suiker zorgt voor insuline resistentie

In ons lijf bevindt zich Groeihormoon IGF1 (Insuline Growth Factor 1). Dit is een heel belangrijk stofje voor de huid. Insuline is naast een groeihormoon, ook een herstelhormoon en bevordert het herstel van bindweefsel in o.a. de huid. ⁠Teveel koolhydraten en suiker zijn hier niet goed voor. Die (on)gezonde snack als tussendoortje helpt daar absoluut niet bij…
⁠⠀
Laten wij jou meenemen in het effect van teveel suiker/koolhydraten: Als we spreken van een hoge insuline waarde (door een teveel koolhydraten en suikerrijke voeding), is het glucosegehalte in ons bloed door een teveel aan koolhydraten/suikers te hoog. Om dit in balans te krijgen wil onze alvleesklier insuline aanmaken, zodat glucose de cel in gaat. MAAR… tegelijkertijd blokkeren de receptoren/regelaars bij een teveel aan suikers/koolhydraten. Waardoor glucose zich niet in de cel manifesteert, maar buiten de cel. Dit uit zich in oa buikvet. Ook kan deze dan via de cel niet werken aan herstel, wat ook weer belangrijk is voor jouw huid.

De meeste tussendoortjes geen gezonde snack

Dit is dé reden waarom wij geen fan zijn van tussendoortjes, waarvan die voor kinderen vaak erg suikerrijk zijn. Sterker nog, wij brengen onze kinderen groot met suiker. Niet gek dat ze er zo naar verlangen. Want ken jij die groente- en fruitpotjes voor wanneer ze nog baby zijn? Boordevol suiker! En zo verstopt zitten die suikers niet eens, je hoeft er alleen maar voor op de achterkant te kijken. 

Overige kenmerken insuline resistentie? Vermoeidheid en stemmingswisselingen.

Zoek je een gezonde snack als tussendoortje, wat tegelijkertijd nog steeds makkelijk moet zijn?

Snackgroentes en 2 stuks fruit (ook van deze natuurlijke suikers wil je er niet té veel) bieden jou de oplossing.

Nog een tip: maak zelf groente- en fruit papjes voor jouw baby, met een blender.

Wat wij ook doen is onze eetmomenten bewust terugbrengen naar 3(/4) grotere eetmomenten per dag, zodat gedurende de dag je niet steeds van die glucose pieken hebt. Waarvoor jouw lijf hard moet werken om deze weer in balans te krijgen. Anders houdt jouw alvleesklier het gewoonweg niet bij en blokkeert.

Kun jij echt geen maaltijdmoment overslaan? Ook dat is een teken van insuline resistentie.

Voorkom dat jouw kids naar suiker verlangen, door ze niet al op jonge leeftijd in overvloed ongezonde tussendoortjes te geven. Het plaatje helemaal bovenin geeft het proces van verlangen bij een teveel aan suikers/koolhydraten mooi weer.

LEES OOK:

Graan eten, is dit wel nodig voor jouw gezondheid?

Deze 7 stappen van binnenuit ondersteunen de gezondheid van jouw huid

Wat is goede voeding voor de huid

Stay Connected

More Updates