Over suiker en tussendoortjes (vaak geen gezond snack)

Deel dit bericht


Dit wil je weten over suiker, babypotjes en tussendoortjes (vaak geen gezonde snack maar een marketingstunt)…

Suiker uit oa ongezonde snack laat nml. het glucose gehalte in ons bloed stijgen en dan blokkeert ons lijf

In ons lijf bevindt zich een Groeihormoon IGF1 (Insuline Growth Factor 1). Dit is een heel belangrijk stofje voor de huid. Want insuline is naast een groeihormoon, ook een herstelhormoon en bevordert het herstel van bindweefsel in oa de huid. ⁠Teveel koolhydraten en suiker zijn hier niet goed voor. Die (on) gezonde snack als tussendoortje helpt daar absoluut niet bij…
⁠⠀
Laten we je meenemen in het effect van teveel suiker/koolhydraten: Als we spreken van een hoge insuline waarde (door een teveel koolhydraten en suikerrijke voeding), is het glucosegehalte in ons bloed door een teveel aan koolhydraten/suikers te hoog. Om dit in balans te krijgen wil onze alvleesklier insuline aanmaken. Zodat glucose de cel in gaat. MAAR… tegelijkertijd blokkeren de receptoren/regelaars bij een teveel aan suikers/koolhydraten. Waardoor glucose zich niet in de cel manifesteert, maar buiten de cel. Dit uit zich in oa buikvet. Ook kan deze dan via de cel niet werken aan herstel. Hierdoor ⁠ervaren we bijvoorbeeld vroegtijdige of onnodige huidproblemen.

De meeste tussendoortjes geen gezonde snack

Dit is dé reden waarom wij geen fan zijn van tussendoortjes, waarvan die voor kinderen vaak erg suikerrijk zijn. Sterker nog, we brengen onze kinderen groot met suiker. Niet gek dat ze er zo naar verlangen. Want ken jij die groente- en fruitpotjes voor wanneer ze nog baby zijn? Ook boordevol suiker! En zo verstopt zitten die suikers niet eens, je hoeft er alleen maar voor op de achterkant te kijken. 

Overige kenmerken insuline resistentie? Vermoeidheid en stemmingswisselingen.

Zoek je een gezonde snack als tussendoortje, wat tegelijkertijd nog steeds makkelijk moet zijn?

Snackgroentes en 2 stuks fruit (ook van deze natuurlijke suikers wil je er niet té veel) bieden jou de oplossing.

Nog een tip: maak zelf groente- en fruit sapjes voor je baby, met een blender.

Wat wij ook doen is onze eetmomenten bewust terugbrengen naar 3(/4) grotere eetmomenten per dag. Zodat gedurende de dag je niet steeds van die glucose pieken hebt, waarvoor je lijf hard moet werken deze weer in balans te krijgen. Anders houdt je alvleesklier het gewoonweg niet bij en blokkeert.

Kun jij echt geen maaltijdmoment overslaan? Ook dat is een teken van insuline resistentie.

Voorkom dat je kids naar suiker verlangen, door ze dit niet al op jonge leeftijd in overvloed ongezonde tussendoortjes te geven. Het plaatje helemaal bovenin geeft dit proces van verlangen bij een teveel aan suikers/koolhydraten mooi weer.

Bron: Huidgoeroe, het kennisbrein voor huid en vitaliteit en een orthomoleculair deskundige

 

LEES OOK:

6 redenen om helemaal geen melk te drinken

Graan eten: Waarom het eigenlijk helemaal niet nodig of gezond voor je is

Wat eten wij om goed te zijn voor onze huid?


X