Blog

Dit zijn de 6 redenen waarom collageen afneemt en hoe je het natuurlijk kan ondersteunen

Share Post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Collageen neemt af om deze redenen en hoe ondersteun je het

De belangrijkste oorzaak van huidveroudering is het verlies van collageen. Hoe gaat dit achteruit? Er zijn een paar redenen. Waarvan je er sommige onder controle hebt en andere niet, maar collageen natuurlijk ondersteunen kan zeker!

Factoren die je collageen niveaus verlagen:

1. UV-schade

2. Leeftijd

De productie van collageen begint in de lichamen van de meeste mensen af te nemen vanaf het moment dat ze eind twintig of begin dertig zijn. Het daalt met ongeveer 1% per jaar. De exacte leeftijd waarop dit proces begint, is echter voor iedereen anders. Je kunt bij onze skinexperts een huidscan laten maken om jouw collageen niveau in kaart te brengen. 

3. Roken

4. Stress

Lees meer over stress.

5. Ontsteking veroorzakende voeding

Ontstekingen zijn een van de belangrijkste vijanden van elk weefsel. De door collageen gevoede bindweefsels vormen daarop geen uitzondering. Ongezonde voeding zoals eetpatronen met veel suiker, rood vlees, dierlijk zelf en niet volkoren graan helpen hier niet bij. Vooral suiker kan het ons moeilijk maken. Lees meer over suiker.

6. Genetica

Genetica is een belangrijke factor bij het bepalen hoeveel collageen je lichaam aanmaakt en afbreekt. Hadden jouw ouders en grootouders jarenlang een fantastisch uitziende huid? Dan is de kans groot dat jouw huid vergelijkbaar is naarmate je ouder wordt. Natuurlijk heb je hier geen controle over, daarom raden wij jou aan om je te concentreren op dingen die je wel kunt beheersen (dieet, stressmanagement, UV-bescherming, etc.)

Hoe kun je collageen op natuurlijke wijze ondersteunen?

Je kunt de natuurlijke daling van de collageenproductie niet stoppen, maar er zijn enkele dingen die je kunt doen om een ​​fijn collageengehalte te bevorderen:

1. Neem een collageen supplement

Van de juiste collageen supplementen is aangetoond dat het de collageenproductie bevordert. Maar welke soorten zijn dit dan? En in welke hoeveelheden? Lees meer over collageen om een antwoord te krijgen op deze vragen.

2. Eet antioxidanten, vooral vitamine c

Antioxidanten zoals vitamine c bestrijden schade door vrije radicalen (waaronder UV-straling en stress). Meer specifiek: of het nu intern wordt ingenomen of op de huid wordt aangebracht, antioxidanten kunnen de afbraak van collageen verminderen door te beschermen tegen schade van vrije radicalen. Om dit zo min mogelijk van invloed te laten zijn.

En wist je dat vitamine c is een noodzakelijke co-factor is voor de productie van collageen? Zonder dit kan nieuw collageen niet goed zijn gemaakt.

3. Goede levensstijl keuzes: zoals het dragen van SPF en het eten van gezond voedsel

Er zijn bepaalde factoren die je niet kunt beheersen, zoals je genen en je leeftijd, maar er zijn zeker dingen die je kunt doen om achteruitgang te vertragen. Ten alle tijden zonnebrandcrème dragen is er daar een van. Zonnebrandcrème is een van de belangrijkste huidverzorgingsproducten tegen veroudering. Gezonde voeding is ook cruciaal en dat gaat verder dan het eten van antioxidanten. Wat wij, twee huid- en vitaliteitsexperts, eten om goed te zijn voor onze huid? Lees meer over goede voeding en de huid. De juiste voedingsstoffen zijn nodig om het lichaam de nodige bouwstenen te geven, om o.a. aan de huid te werken. 

Stay Connected

More Updates